Ze woonden er heerlijk, in dat leuke vrijstaande huis aan het Schuinpad in Oldeberkoop. En het was nét helemaal naar hun eigen smaak verbouwd. Maar toen hun derde kind zich aankondigde, realiseerden Maarten en Maaike Huizenga dat hun woning toch echt te klein werd. Het stel schakelde Moll Makelaars in voor de verkoop. Een besluit waar ze geen spijt van kregen.
De Huizenga’s zijn met z’n vijven: vader Maarten, moeder Maaike, Sare van zes, Mees van vier en de anderhalfjarige Jula. Het levendige gezin woonde tot dit voorjaar aan het Schuinpad in Oldeberkoop. Een mooie plek, helemaal naar hun zin. “We woonden er al zeven jaar”, vertelt Maarten, die een eigen timmerbedrijf heeft. “In die tijd hadden we het hele huis verbouwd.”
“Ik vond het een fijne woning”, vult Maaike aan. “Ook de tuin was heerlijk. Maar na Jula’s geboorte vonden we toch dat het huis wat te klein was voor ons vijven, vooral boven. Jula sliep bij ons op de kamer. We dachten: misschien wordt het tijd voor iets anders. Ik vond dat best een lastige beslissing. Onze kinderen waren hier geboren, ons gezin was in dat huis ‘ontstaan’ .”
'Da's een goeie'
Maarten en Maaike hakten toch de knoop door: ze gingen verkopen. Wie de verkopende makelaar moest worden, wisten ze eigenlijk al. Maarten: “Vóór deze woning hadden Maaike en ik veel huizen bekeken en verschillende makelaars ontmoet. Waaronder Sierd Moll. Hij sprong er toen al uit voor ons. Je kon merken dat hij passie had voor zijn werk en alles wist. Ik weet nog dat Maaike elkaar aankeken met dezelfde gedachte: da’s een goeie.” Maaike: “Sierd was prettig in de omgang. Vriendelijk, heel gewoon. We zeiden: als we ooit nog eens een huis gaan verkopen, bellen we hem. En dat hebben we gedaan.”
“We wilden het Schuinpad graag vlot verkopen, zodat we zelf ook weer verder konden”, zo gaat Maarten verder. “Volgens Sierd was een snelle verkoop haalbaar. Logisch ook: het huis was af, de nieuwe bewoners konden er zo in. We kregen vooraf een compleet ‘boekwerk’ met uitleg van het complete verkooptraject. Heel fijn, zo wisten we precies wat ons te wachten stond. Qua vraagprijs hadden we zelf geen idee, de huizenmarkt deed in die periode best gek. Sierd suggereerde een prijs waarmee het huis bij veel Funda-kijkers onder de aandacht zou komen. Daar konden we ons in vinden.”
Binnen no time antwoord
Op 28 januari verscheen het huis op de website van Sierd Moll. “Diezelfde avond om 21.00 uur ging de advertentie live op Funda”, vertelt Maaike. “Speciaal voor de verkoop was er een groepsapp aangemaakt waar alle Moll-makelaars en wij in zaten. Iedere aanvraag of reactie van potentiële kopers zou daarin gezet worden. Op de 29e, een dag nadat ons huis op het internet was geplaatst, ontvingen we een appje van Sierd dat er al zes aanvragen voor een bezichtiging waren. Later op de dag waren het er al acht en het bleef oplopen. Spannend, ik heb nog nooit zo vaak Funda geopend als toen!”
Dat alle Moll-makelaars in de app zaten, ervoeren Maarten en Maaike als heel handig. “Als de een niet kon reageren, reageerde de ander wel”, vertelt Maaike. “En reageren deden ze! Als we een vraag hadden, kregen we binnen no time antwoord. Ook ’s avonds en in het weekend.” Lacht. “Ik dacht weleens: zijn ze daar nooit vrij?” Maarten: “Voor ons was alles nieuw natuurlijk, we hebben megaveel vragen gesteld. Maar het maakte niet uit wie we spraken, het was altijd goed en niks was te moeilijk.”
Appjes op de skipiste
Februari diende zich aan. En de aanvragen voor bezichtigingen bleven binnenkomen. Maaike: “Heel mooi natuurlijk, maar ik zag er best tegenop om het huis vóór elke bezichtiging tiptop aan kant te hebben. Zeker met drie kinderen.” De oplossing zat – wie kon dat bedenken – in een wintersportvakantie. Maarten: “We gingen normaal gesproken elk jaar. Maar intussen hadden we zelf al een andere woning aangekocht. Gezien onze verhuizing dachten we: we slaan het skiën nu even over. Maar toen popte er een idee op: als we nou eens wél gingen? Dan was het Schuinpad een week lang beschikbaar voor alle bezichtigingen.”
Zo gezegd, zo gedaan. Maarten en Maaike ruimden op vrijdag het huis op en vertrokken op zaterdag in alle vroegte naar de sneeuw in Frankrijk. “Sierd had na het weekend in totaal zo’n 16 bezichtigingen gepland, verspreid over meerdere dagen”, vertelt Maarten. “Een aantal geïnteresseerden kwam een tweede keer kijken.” Maaike: “Na elke bezichtiging kregen we via de appgroep te horen hoe het was gegaan. Ik zie ons nog staan op de piste: ha, weer een appje!”
Houtkachels aan
Maarten en Maaike hadden alle vertrouwen dat de bezichtigingen goed zouden verlopen. Maar aan het begin van de week leek het erop dat de verwarming thuis het had begeven. “’s Morgens om kwart voor zeven zag Maarten in onze verwarmingsapp dat er een storing was”, zegt Maaike. “Dus we appten dat direct door in onze groepsapp. Het lukte op dat moment niet om de verwarming weer aan te krijgen. Anderhalf uur later, om kwart over acht, kregen we foto’s in de app: beide houtkachels – in de woonkamer en de serre – waren aangestoken! Dát is toch service, ik vond het top. De makelaars hebben drie dagen lang de houtkachels gebrand, zodat het steeds lekker warm was in huis.”
Op 17 februari werd de woning aan het Schuinpad verkocht. In minder dan drie weken tijd dus! Hadden Maaike en Maarten verwacht dat het zo snel zou gaan? Maarten, nuchter: “Nee, je verwacht eigenlijk helemaal niks.” Maaike: “Maar we hadden het wel gehoopt natuurlijk! En met het bod waren we blij.” Terugkijkend waardeert het stel vooral de inzet en vakkennis van Sierd Moll. Maarten: “Sierd adviseerde bijvoorbeeld om het huis via inschrijving te verkopen, zodat we snel zouden weten waar we aan toe waren. Dat heeft goed uitgepakt.”
De touwtjes in handen
Wat is Maarten en Maaike nog meer meegevallen? “Ik had verwacht dat het één grote paperfabriek zou worden”, geeft Maarten aan. “Daar hou ik niet van en ik heb er ook geen tijd voor. Maar het fijne was dat Moll Makelaars allerlei zaken faciliteerde, bijvoorbeeld het regelen van een energielabel. Daar hebben we dus gebruik van gemaakt. Op een gegeven moment vroeg ik me af of het verkooptechnisch slim zou zijn om de gevels nog te isoleren. Die vraag heb ik bij Sierd neergelegd en hij heeft dat laten uitrekenen. De investering bleek inderdaad de moeite waard te zijn. Fijn dat ik dat bij hem kon checken.”
Maarten en Maaike kijken terug op een prettig verkoopproces. “Vanaf het eerste moment had Sierd de touwtjes in handen”, stelt Maarten. “Hij heeft het gewoon geregeld. We merkten dat hij echt onze belangen voor ogen had. Ook de mensen op kantoor trouwens. Als we anderen aan de lijn kregen, wisten die altijd waar het over ging.” Of het stel Moll Makelaars zou aanbevelen bij anderen? “Absoluut, zonder twijfel. En mochten wij in de toekomst weer een huis gaan verkopen, schakelen we Sierd en zijn team zeker in. Dan weten we tenminste wat we krijgen.”