Ga naar de inhoud
Kijkje achter de schermen

Je maakt wat mee in de makelaarswereld… helemaal nu er minder aanbod is op de markt, doen makelaars soms gekke toezeggingen richting potentiële opdrachtgevers (verkopers).  Zo nu en dan zien we dan ook verschillende methodes om een verkoopopdracht binnen te halen.

Eerst een korte uitleg:

Makelaars hebben onderling een uitwisselingssysteem (database) met daarin woningaanbod en woningzoekers. Met elkaar hebben de makelaars afgesproken om dit systeem actief te gebruiken. Het systeem zoekt dan continue welke woning bij welke zoeker past. Bij een juist gebruik wordt je woning dan aan een grote groep actieve zoekers aangeboden. Hoe meer vraag naar je woning hoe groter de kans op een goed bod. Soms kan dit zelfs als gevolg hebben dat er een inschrijfprocedure tot stand komt. Meer hierover in de blog: ‘de beste koper‘). Gebruik van dit systeem kost de makelaar wat meer tijd en kost ook wat geld. Voor niets gaat de zon op. En door dit systeem goed te gebruiken kan de koper dus ook eenvoudig een klant van een andere makelaar zijn… en daar wringt voor sommige makelaars de schoen…..

Nu de praktijk bij sommige makelaars:

Van onze opdrachtgevers (verkopers) en de actieve zoekers horen we zo nu en dan dat er woningen aangeboden worden die niet in het zoeksysteem zijn ingevoerd. Deze woningen worden blijkbaar selectief aangeboden aan een aantal zoekers die op een andere wijze door de betreffende makelaar geselecteerd worden. Dat is kwalijk en ondermijnt het gezamenlijke zoeksysteem. Op zich niet een groot probleem? Zolang het huis maar verkocht wordt? Nu komt het belangrijkste punt: op deze wijze doen ze hun eigen opdrachtgevers (de verkopers) tekort. De beste koper wordt pas gevonden als alle zoekers een eerlijke kans gehad hebben om te reageren. Waarom zouden deze makelaars zo te werk gaan? Dat is toch redelijk eenvoudig uit te leggen. Het kost hun minder werk (uren) en kost minder geld. Plus het feit dat ze daarmee minder kans hebben dat de koper een klant van een andere makelaar is. Want dan hebben ze minder kans op een nieuwe verkoopopdracht. Een koper die zelf ook nog een woning moet verkopen is wellicht belangrijker (interessanter) voor die makelaar dan een koper uit een huurwoning…. of een koper die zijn huis te koop zet bij een andere makelaar… Integriteit gaat volgens ons met name over de vraag wiens belang voorop staat, dat van de klant of dat van de makelaar.

In·te·gri·teit [het goede doen terwijl niemand kijkt].

Belangen behartigen is een ‘way of life’:

Als makelaar moet je de belangen van je opdrachtgever behartigen. Dat moet in je DNA zitten. Je moet jezelf weg kunnen cijferen om de belangen van je klant goed te kunnen behartigen. Daarbij mag het voor de makelaar niet uitmaken of de koper van de betreffende woning mogelijk de eigen woning via jou wil verkopen, of in een huurwoning woont, of een andere makelaar heeft, etc. Je hebt maar één taak: de beste koper zoeken, wie dat ook mag zijn. Bovenstaande is een voorbeeld van eigenbelang voorop stellen t.o.v. het belang van de opdrachtgever. De makelaars die het betreft weten wel dat ze dit niet zo horen te doen, maar het verdient lekker gemakkelijk en je kunt wat goedkoper werken. Het is blijkbaar verleidelijk.

Opdrachtgever is ‘de baas’:

Uitzonderingen bestaan overigens altijd. Wat dat betreft is de opdrachtgever ‘de baas’. Soms krijg je als makelaar nadrukkelijk de opdracht om met een specifieke kandidaat in onderhandeling te gaan, dan is het zoeksysteem niet aan de orde. Het gaat ons niet om de uitzonderingen, er zijn makelaars die structureel anders werken, dat is kwalijk. Het goede nieuws is dat het slechts een klein aantal makelaars betreft die deze bedenkelijke werkwijze hanteren. Let dus goed op met wie je in zee gaat!

Meer weten over belangen behartigen, integriteit en de bijbehorende dilemma’s?

https://www.sierdmoll.nl/algemeen/belangen-behartigen-dat-is-een-vak/

Meer blogs en vlogs

Appje sturen?